آموزش موسیقی

معیارهای انتخاب استاد موسیقی

برای بسیاری از هنرجویان جدای از انتخاب یک ساز مناسب، انتخاب استاد موسیقی که بتواند به خوبی تمامی نکات و مفاد درسی را به خوبی و به درستی آموزش دهد نیز یکی از دغدغه‌های بزرگ محسوب می‌شود. انتخاب استادی که بتواند سبک مورد علاقه ی شما را تدریس کند، حالات ذهنی و نحوه ی آموزش پذیری شما را درک کند و … پارامترها و المان‌های بسیاری را باید برای انتخاب استاد مناسب در نظر بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم که پارامترهایی که یک استاد مناسب شما می‌باشد را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

سن و سال استاد

بسیاری از مردم فکر میکنند که انتخاب استادی که سن بالایی داشته باشد مناسب تر است زیرا تجربه ی آموزش و نوازندگی بالایی دارد و به همین دلیل می‌تواند تمامی نکات را مورد بررسی قرار دهد. این دیدگاه تا حدودی می‌تواند صحیح باشد؛ اما برای آموزش و فراگیری در سطوح بالای آموزشی می‌توان از اساتید کارکشته و با سن بالا استفاده کرد. عموما اساتیدی که تجربه ی زیادی در آموزش دارند و اصطلاحا پیشکسوت محسوب می‌شوند، آموزش‌های مبتدی را انجام نمی دهند. البته نکته ای که باید در نظر داشته باشید هرچه استاد جوان تر باشد، احتمال اینکه از متدهای بروز استفاده کند و راحت تر بتواند با هنرجو ارتباط بگیرد بیشتر خواهد بود. پس بنا بر تعاریف بالا، سن و سال استاد مورد نظر را در حد تعادل (نه خیلی پیر و نه خیلی جوان) در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید : 10 مزیت یادگیری آنلاین موسیقی

سن و سال هنرجو

هنرجو در چه گروه سنی قرار دارد؟ کودک است؟ نوجوان و یا بزرگسال؟ عموما برای آموزش کودکان، اساتید جوان مناسب تر هستند. زیرا مربی‌ها و اساتید جوان صبر و حوصله ی بیشتری دارند و کودکان نیز راحت تر با اساتید جوان ارتباط برقرار میکنند. هنرجویان نوجوان نیز می‌توانند به راحتی با همه سنین اساتید ارتباط بگیرند اما بهتر است برای آموزش و یادگیری حتما از اساتید در رنج سنی 25 تا 40 سال استفاده شود. زیرا اساتیدی که در این بازه ی سنی قرار دارند هم همچنان شور و اشتیاق جوانی و نوجوانی را درک می‌کنند و هم نوجوانان می‌توانند به راحتی با استاد موسیقی که فاصله ی سنی کمی با او دارد، احساس راحتی کند و سوالات و اشکالات خود را پرس و جو کند. اگر هنرجو بزرگسال باشد و بالای 20 سال سن داشته باشد، سن و سال استاد چندان اهمیتی ندارد، بیشترین پارامتری که در افراد بزرگسال تاثیر میگذارد، شیوه بیان و نحوه ی آموزش می‌باشد. عموما اساتید کارکشته راحت تر میتوانند به هنرجویان بزرگسال آموزش دهند.

بیشتر بخوانید : روش‌های آموزش آواز

مدرک تحصیلی و آموزشی استاد

مهم است استادی که انتخاب می‌کنید از نظر علم و دانش غنی باشد. مسلما استاد موسیقی که رشته ی تحصیلی اش موسیقی بوده نیز می‌تواند به هنرجو کمک شایانی کند و به شکل آکادمیک تمامی تئوری‌های لازم برای آموزش را به هنرجو منتقل کند. اما داشتن سابقه ی آموزش و استفاده از متدهای انتقال دانش نیز مهم می‌باشد. در نظر داشته باشید که سابقه ی نوازندگی استاد هرچه بیشتر باشد، تسلط او بر ساز بیشتر بوده و در نتیجه می‌تواند ریزه کاری‌های بسیاری را به هنرجو آموزش دهد. اینکه استاد اطلاعات و داده‌های خود را به چه شکلی به هنرجو منتقل می‌کند نیز حائز اهمیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش موسیقی آنلاین و آفلاین

متد آموزشی استاد

مهم است استادی که انتخاب می‌کنید، متدها و روش‌های آموزشی بروز داشته باشد تا بتواند ساز انتخابی شما را به درستی و با جدیدترین روش‌ها آموزش دهد. بسیاری از سازهای سنتی به خصوص سازهای مقامی مانند تنبور و دف، ممکن است شیوه ی مدرن و امروزی نداشته باشند. اما دیگر سازها به خصوص سازهای غربی، روزانه متدهای جدید و روش هایی نوین برای آموزش هرکدام ارائه می‌گردد.

بیشتر بخوانید : آموزش موسیقی کودکان

مدت زمان آموزش

عموما که به آموزشگاه‌های موسیقی مراجعه میکنید، بین 20 الی 30 دقیقه کلاس‌های آموزشی را برگزار میکنند. این مدت زمان برای آموزش (بسته به استاد، متد آموزشی، ساز و نحوه ی بیان) توسط آموزشگاه مشخص می‌شود. اما کلاس‌های خصوصی عموما تایم و زمانی دو الی سه برابر دارند. بسیاری از کلاس‌های خصوصی موسیقی بین یک الی یک ساعت و نیم زمان دارند. از نظر زمانی، استفاده از کلاس‌های خصوصی به مراتب مناسب تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید : یادگیری موسیقی در دوران کرونا

محل آموزش

آموزشگاه‌های موسیقی خب مشخص هستند و تمامی کلاس‌های موسیقی مخصوص هر آموزشگاه در خود محل آموزشگاه و یا استودیوی داخل آموزشگاه برگزار می‌شود. کلاس‌های خصوصی نیز یا در منزل هنرجو و یا در منزل استاد برگزار می‌شود. اینکه کدام مورد بهتر است را قضاوتش بر عهده ی شما خواننده ی این مقاله خواهد بود؛ اما به طور معمول اساتید با سابقه و اصطلاحا پیشکسوت به خانه ی هنرجو مراجعه نمیکنند.

کلاس‌های آموزشی آنلاین مانند مجموعه لایو استودیو 24 نیز بسیار مناسب افرادی است که می‌خواهند در خانه و یا هرجایی که حضور دارند به راحتی بتوانند دوره‌های آموزشی خود را ببینند. آموزش آنلاین موسیقی از سال 98 در کشور بسیار دیده می‌شود و یکی از بهترین روش‌های آموزش موسیقی در جهان تلقی می‌گردد.

بیشتر بخوانید : شباهت‌ها و تفاوت‌های یادگیری آنلاین و آفلاین موسیقی

لحن و بیان استاد

مهمترین عاملی که باید برای انتخاب استاد موسیقی در نظر گرفته شود شیوه بیان و لحن استاد می‌باشد. مهم است که استاد موسیقی انتخابی شما با چه لحنی با شما گفتگو می‌کند، با چه روشی به شما تدریس میکند. زیرا بیان و انتخاب لغات در هنگام آموزش موسیقی تنها عاملی است که میتواند به هنرجو انرژی برای ادامه ی مسیر دهد. اگر یک استاد بداخلاق باشد و یا با استرس مطالب را توضیح دهد. هرچه استاد موسیقی شیوا تر و پر انرژی تر مطالب را بیان کند، به مراتب در زمینه ی تدریس موفق تر خواهد بود و میتواند هنرجو را به ادامه ی نوازندگی ترغیب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *