آموزش موسیقی

آموزش موسیقی آنلاین و آفلاین

آموزش موسیقی آنلاین

آموزش از ابتدای بشریت تا به امروز از دغدغه های بزرگ و اساسی انسان ها بود. این آموزش چه به صورت خانوادگی مانند آموزش مادر به فرزندان، چه به شکل آکادمیک و تحصیلی و یا به صورت ورزشی و نظامی و … برای انتقال تجارب و آموزه ها به نسل های بعدی می باشد. آموزش موسیقی نیز یکی از علم هاییست که از ابتدا به شکل سینه به سینه منتقل شده و تا 600 سال پیش، یک نظام واحد برای تعریف و تعیین ملودی ها و گام ها وجود نداشت. با ظهور زبان نت نویسی و استفاده از علائم اختصاری، این علم نیز از حالت سینه به سینه به شکل آکادمیک تبدیل شد. با گذشت زمان تا به امروز، در زمینه ی موسیقی پیشرفت های چشمگیری در زیرشاخه های مختلف اعم از نوازندگی، آهنگسازی، مهندسی صدا، تنظیم، سازسازی و تعمیرات، خرید و فروش ساز، روانشناسی موسیقی، آواز و … را شاهد هستیم. بحث آموزش هر زیرشاخه به خودی خود دنیای بزرگی از تجربه و دانش را می طلبد. در این مقاله سعی داریم انواع آموزش موسیقی به خصوص آموزش موسیقی آنلاین را برای شما شرح دهیم تا در آینده اگر قصد آموزش دارید، این مقاله شما را یاری کند.

 

آموزش موسیقی آنلاین به کودکان

صبر و بردباری، شناخت از روحیات کودکانه و داشتن خلاقیت در ساختن بازی های مختلف اصلی ترین رکن آموزش موسیقی کودک می باشد. اُرف که نام دیگر این آموزش می باشد، از سنین پایین به همراه بازی شروع می شود و عموما سازهایی که برای آموزش اُرف به کار می رود، سازهای ساده ای مانند بلز، طبلک، چوبک، مثلث، شیکر و سازهای کوچک اینچنینی می باشد. عموما این سازها به آموزش ریتم می پردازد تا ملودی و عموما به صورت بازی همراه با شعر خوانی و نوازندگی و در نهایت به تشویق کودک تبدیل می شود. آموزش بدین شکل صرفا برای تشویق و تحریک ذوق کودک برای یادگیری ساز و موسیقی بوده و چون انسان به صورت ذاتی و مادرزادی قدرت درک ریتم را دارد، استفاده از سازهای ریتمیک در آموزش اُرف کارآمد می باشد. برای دریافت آموزش موسیقی کودک می توانید به وبسایت لایو استودیو 24 و برای خرید سازهای پکیج اُرف به وبسایت سازباز مراجعه نمایید.

 

آموزش ساز به شکل گروهی / فردی

یکی از عامیانه ترین روش های آموزش ساز و موسیقی که عموما در آموزشگاه ها و یا به شکل کلاس های خصوصی برگزار می شود. بسیاری از افراد هستند که فکر میکنند صرفا داشتن مهارت در نوازندگی به معنای تسلط بر آموزش می باشد. در صورتیکه این تفکر اشتباه بوده و علم آموزش موسیقی، مبحثی کاملا جدا از تسلط بر نوازندگی و علوم تئوریک و عملی موسیقی می باشد. علم آموزش ساز، در واقع تمرکز بر روی نحوه ی بیان یک موضوع به طرق مختلف در سطوح نوازندگی متفاوت (از مبتدی تا پیشرفته) بر اساس سن و سال و روحیات شخص می باشد. ممکن است یک موضوع بسیار ساده مانند شناخت نت ها و علائم اختصاری، برای نوازنده ها در سنین مختلف چالش برانگیز باشد. به همین دلیل مربی باید بتواند در صورت نیاز یک موضوع را چندین بار و به چندین شکل مختلف توضیح دهد که این خود علاوه بر دانش فن بیان، نیاز به صبر و حوصله دارد. در صورتی که قصد آموزش ساز و تئوری موسیقی را برای افراد بالای 14 سال دارید، بر روی فن بیان خود کار کنید و سعی کنید به ساده ترین شکل ممکن توضیحات لازم را ارائه دهید.

 

آموزش آواز

آموزش آواز در کشور دارای زیرشاخه های آواز ایرانی، آواز کلاسیک (اپرا)، آموزش سلفژ و نت خوانی، آموزش آواز مدرن و غربی می باشد. تکنیک ها و متدهای مختلفی برای آموزش وجود دارد. شناخت جنس صدای هنرجو، بازه و گستره ی صورتی حنجره ی هنرجو همگی در انتخاب نوع متد آموزشی موثر هستند. برای آموزش آواز سعی کنید حتما در کنار ساز پیانو آموزش ها را انجام دهید. زیرا پیانو در بین تمامی سازها استانداردترین کوک و در عین حال بیشترین گستره ی اکتاو و نت ( 8 اکتاو ) را دارد.

 

آموزش آهنگسازی و تنظیم

تسلط بر یک یا دو ساز، دانش کامل تئوری موسیقی و علم هارمونی و آکورد شناسی از حداقل پیش نیازهای کسی است که میخواهند آهنگسازی و تنظیم انجام دهند. آموزش آهنگسازی و تنظیم نیاز به خلاقیت فراوان دارد. چیدمان سازها در کنار یکدیگر، و اینکه چه خط ملودی را چه سازی بنوازد از مهمترین آموزش هاییست که در طول آموزش تنظیم و آهنگسازی می توان انجام داد. در نظر داشته باشید برای آموزش آهنگسازی، حتما از هنرجو بخواهید آزمون و خطاهای خود را با شما به اشتراک بگذارد و با صبر و برداری، راهکارهای لازم را به هنرجو ارائه دهید. یکی از مهمترین مباحثی که میتوانید در طول آموزش به هنرجو آموزش دهید، موتیف شناسی و خط پیدا کردن خط ملودی اصلی در موزیک می باشد. حتما در طول آموزش، ابزارهای لازم مانند DAW مناسب، استفاده از پلاگین ها، روش های مختلف ضبط و انواع صدابرداری از سازها را نیز آموزش دهید.

 

آموزش موسیقی آنلاین

تقریبا از ابتدای سال 1399 که بیماری کرونا در سراسر جهان پخش شد، بسیاری از آموزش ها به شکل آنلاین برگزار شده و تا به امروز نیز با استقبال بسیاری از افراد مواجه شده است. آموزش های مختلف نامبرده شده در پلتفرم های بسیاری چه به صورت رایگان چه به صورت فروشی در دسترس هستند. اینکه کدامین دوره ی آموزشی مناسب بوده و ارزش هزینه کردن را دارد نیز چالش بزرگی را در پیش روی هنرجویان قرار داده و جدای از هزینه ی مالی، بسیاری از دوره های آموزشی رایگان بار علمی کاملی ندارد و عموما ناقص یا غلط هستند. وبسایت لایو استودیو 24 یکی از معتبرترین پلتفرم های آموزش آنلاین موسیقی می باشد و شما می توانید از طریق این وبسایت آموزش آواز، آموزش ساز، آموزش نگهداری ساز، آموزش ضبط در استودیو و معرفی برنامه های DAW و … را در اختیار داشته باشید.

 

فرقی نمیکند که چه شاخه ای از موسیقی را تدریس می کنید. تنها کلید موفقیت شما در آموزش ساز و موسیقی صبر و بردباری و فن بیان می باشد. بر روی نکاتی که گفته شده دقت کنید و در صورت نیاز به راهنمایی با مجموعه های لایو استودیو 24 و سازباز در تماس باشید تا راهنمایی های لازم به شما داده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *