آموزش موسیقی

مزیت آموزش موسیقی به سالمندان

آخرین مرحله از زندگی بشر می باشد. با بالاتر رفتن سن بسیاری از مشکلات جسمی و روحی آرام آرام شروع به نشان دادن خود به شکل ها و گونه های مختلفی می کنند. راهی غیر از طی کردن این مسیر و در نهایت سفر به دنیای ابدیت نیست. اما زیباتر می شود اگر بتوان حتی در سال های آخر زندگی، لحظات عزیزانمان رنگ و بوی هنر گیرد. آموزش موسیقی به سالمندان برای این افراد مزایای بسیاری دارد که در مقاله “مزیت آموزش موسیقی به سالمندان” میخواهیم به این موضوع بپردازیم. برای دریافت مقاله های عمومی، علمی، تخصصی و آموزشی برای موسیقی حتما وبسایت لایواستودو24 را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید : روش های آموزش آواز

مزیت آموزش موسیقی به سالمندان

اولین مزیت آموزش موسیقی به سالمندان اینست که حالت لذت بخشی به سالمند می دهد. بهتر است با توجه به علاقه مندی سالمند، نوع موسیقی را انتخاب کرد. سالمندان به دلیل اینکه زندگی شان دچار رکود و سکون شده است، معمولا موسیقی آرامبخش را دوست ندارند و بیشتر علاقمند به موسیقی های مذهبی ، ملی و معناگرایانه هستند. آنها با گوش سپردن به موسیقی های دوران جوانی شان، خاطرات شیرین گذشته شان را به یاد می آورند و با بازگو کردن آنها، سرحال می شوند.

موسیقی درمانی برای سالمندان به طور فزاینده ای محبوب شده است. بدون در نظر گرفتن سن، توانایی و یا علاقمندی های شما، حتی اگر به طور حرفه ای تعلیم موسیقی ندیده باشید موسیقی راهی برای ایجاد احساسات و خاطرات شگفت انگیز در شنونده دارد.

ثابت شده است که موسیقی درمانی برای سالمندان در رفع علائم و زمینه های مشکل ساز برای جمعیت پیر مانند نیازهای جسمانی، معنوی، عاطفی و روانی موثر است. بطور خلاصه، موسیقی درمانی یک طرح درمانی بالینی بین درمانگر و بیمار برای دستیابی به اهداف خاصی در بهبود زندگی از طریق موسیقی است.

آموزش موسیقی به سالمندان مبتلا به آلزایمر

موسیقی درمانی می تواند به سالمندان کمک کرده تا حافظه خود را پردازش کرده و آن را فعال نگه دارند. از آنجاییکه موسیقی با وقایع و خاطرات گذشته گره خورده است، بیماران می توانند فقط با شنیدن یک آهنگ به شادی و آرامش دست پیدا کنند. برای بیمارانی که دچار “زوال عقل” هستند، موسیقی از دوران کودکی آنها می تواند در ایجاد درگیری ذهنی و تولید پاسخ های مثبت موثر واقع شود.

افراد سالمند اغلب از تنهایی و افسردگی رنج می‌برند، به خصوص زمانی که در نهایت سر از خانه سالمندان درمی‌آورند. موسیقی به افراد مبتلا به آلزایمر برای تمرکز بر واقعیت کمک فراوانی کرده است، البته تمرکز کوتاه مدت. موسیقی هم‌چنین میزان آشفتگی این بیماران را کاهش داده است.

محققان پی برده‌اند افرادی که در گذشته یکی از آلات موسیقی را می‌نواخته‌اند نسبت به کسانی که این کار را انجام نداده‌اند از نظر جسمی و احساسی نزدیکی بیشتری با این روش درمانی خواهند داشت و نتایج بهتری بدست خواهند آورد. پس میتوان نتیجه گرفت گوش کردن موسیقی در سالمندان مزایای بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : بزرگسالان چه سازی را بهتر است برای شروع نوازندگی انتخاب کنند؟

ایجاد هیجان و افزایش فعالیت های بدن

یکی از مزیت های آموزش موسیقی به سالمندان ایجاد هیجان و فعالیت های بدنی به خصوص تاثیر بی نظیر بر قلب می باشد. در یک مطالعه که پرستاران سالمند در یک موسسه سالمندی آمریکا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند ضربان قلب سالمندانی که به موسیقی گوش می کنند نسبت به سالمندانی که به موسیقی گوش نمی کردند طبیعی تر بوده و فشار خون طبیعی داشته اند.

اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ به‌عنوان ﻳﻜﻲ از نشانه‌های اﻓﺴﺮدﮔﻲ و به‌عنوان ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺴﺘﻘﻞ در اﻳﺠﺎد آسیب‌های روان‌شناختی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی همواره موردتوجه ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺷﻮاﻫﺪ ﻧﺸﺎن می‌دهند اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﭘﺪﻳﺪه‌ای ﮔﺴﺘﺮده و ﻓﺮاﮔﻴﺮ اﺳﺖ و 25 ﺗﺎ 50 درﺻﺪ ﻛﻞ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﺎﻻی 65 ﺳﺎل را برحسب ﺳﻦ و ﺟﻨﺲ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار می‌دهد.

درمان افسردگی با آموزش موسیقی به سالمندان

روش‌های درﻣﺎن اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﻣﺘﻨﻮع اﺳﺖ و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ درﻣﺎﻧﻲ در ﭼﺎرﭼﻮب هنر درمانی ﻣﻮرد تأکید ﺑﺮﺧﻲ از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان واقع‌شده اﺳﺖ. درﻣﺎن ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﺑﺮای ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺳﻪ ﻫﺪف ﻋﻤﺪه را دﻧﺒﺎل می‌کند ﻛﻪ عبارت‌اند از: ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻣﺸﻜﻞ ﻓﻮری ﻓﺮد، روبه‌رو ﺷﺪن ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﻦ ﭘﻴﺮی و ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ به‌طوری‌که ﺣﺴﻲ از ﺷﺄن و ﺑﺰرﮔﻲ را در خود پیدا کند.

ﻫﺪف اﺳﺎﺳﻲ از این درﻣﺎن، ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺑﺎزﺳﺎزی ﻗﺪرت “ﻣﻦ” و اﻓﺰاﻳﺶ عزت‌نفس آن‌هاست. ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﺎ ﺧﻠﻖ آﺛﺎر ﻫﻨﺮی ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ مهارت‌های ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻫﻤﺮاه آن ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻮد را ﺑﺴﻂ می‌دهند. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ضعف‌هایی ﻛﻪ در وﺿﻌﻴﺖ ﺣﻮاس ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﭘﻴﺶ می‌آید، اﻧﺘﺨﺎب وﺳﻴﻠﻪ‌ی ﻫﻨﺮی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ در ﻛﺎر ﺑﺎ آﻧﺎن اﺳﺖ.

ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺷﻜﻠﻲ از ﻫﻨﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺣﺴﺎس، ﻋﺎﻃﻔﻪ، ادراک و ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻧﺴﺎن را ﺑﺪون ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻢ و زﺑﺎن ﻣﻨﺘﻘﻞ می‌کند. اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺸﺮ از ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، همواره اﻣﺮی آﺳﺎن و قابل‌دسترس ﺑﻮده اﺳﺖ، ﭼﻮن رﻳﺘﻢ و ﻣﻠﻮدی، به‌عنوان دو رﻛﻦ اﺳﺎﺳﻲ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، در ﺳﺮﺷﺖ اﻧﺴﺎن وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد

شاید باور این مسئله سخت باشد که موسیقی به تسکین درد کمک می کند ولی در مطالعاتی که در دانشگاه ماساچوست انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که از یک درد ثابت رنج می برند با گوش دادن به موسیقی به خصوص موسیقی کلاسیک درد آنها کمتر و تسکین یافته است.

در برخی موارد مشاهده شده است که موسیقی هایی مانند جاز یا heavy metal باعث اختلال در روان سالمند شده و در نتیجه این نوع موسیقی ها برای سالمندان توصیه نمی شود. پس می توان تتیجه گرفت که گوش کردن موسیقی در سالمندان باید بر اساس سلیقه خاصی صورت بپذیرد.

انجمن مدرسه موسیقی واقع در دانشگاه ایالتی میشیگان بسیاری از خواص درمانی موسیقی را لیست کرده است. یکی از جالب‌ترین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که چگونه سطوح اینترلوکین- ۱ که تقویت کننده‌ای کلیدی برای سیستم ایمنی بدن ما هستند، می‌توانند با قرار گرفتن در معرض موسیقی بهبود یابند و تقویت شوند.

این مطالعه نشان داد که حتی یک ربع ساعت گوش کردن موسیقی در سالمندان نیز مؤثر است. این تأثیر در کتابی با عنوان تولد دوباره موسیقی یا «The Rebirth of Music» نیز ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *