زندگینامه مشاهیر موسیقی

هانس زیمر نابغه موسیقی قرن

قطعا کسانی که فیلم باز هستند با شاهکار موسیقی هانس زیمر آشنا هستند. فیلم هایی مانند Inception، Interstellar، Dunkirk و سه گانه بتمن و … را دیده باشید، قطعا ملودی و موزیک جادویی هانس زیمر را شنیده اید. در این مقاله از سری مقالات زندگینامه میخواهیم در مورد هانس زیمر، جادوگر موسیقی متن صحبت کنیم و شما را با زندگی پر چالش وی و زندگی حرفه ای هانس آشنا کنیم. برای دریافت زندگینامه مشاهیر موسیقی ایران و جهان وبسایت لایواستودیو24 را دنبال کنید. (مشاهده ویدئو در آخر مقاله)

بیشتر بخوانید : بتهوون، خالق ملودی نور ماه

تولد و شروع موسیقی

هانس فلوریان زیمر معروف به هانس زیمر متولد 2 سپتامبر 1957 در فرانکفورت است. هانس زیمر گفته است که مادری اهل موسیقی داشت و پدری مهندس و مخترع. او در کودکی پدر خود را از دست داده است. و پس از آن به موسیقی به عنوان بهترین دوست خود پناه برده است. زیمر کار خود را با نواختن کیبورد و سینت سایزر در سال 1970 آغاز کرده است. او پس از آن به عنوان نوازنده در گروه های مختلفی مشغول به کار شده است. در سال 1970 در گروه Krakatoa و در سال 1977 در گروهی به نام Heldens کار کرده است.

موسیقی حرفه ای هانس زیمر

او کار حرفه ای خود را در زمینه ی موسیقی فیلم از بیست سالگی آغاز کرده است. او هرگز به صورت آکادمیک در زمینه ی موسیقی تحصیل نکرده است. او با استنلی مایرز کار خود را در زمینه ی موسیقی فیلم شروع کرد و مشترکا بر روی ترکیب سازهای الکترونیک با سازهای ارکسترال کار کردند و آثاری را به صورت همکاری مشترک ارائه کردند.

هانس زیمر این راه را ادامه داد و در حال حاضر یکی از ویژگی های موسیقی های او ترکیب سازهای الکترونیک با سازهای ارکسترال است. هانس زیمر در سال 1978 برای فیلم Terminal Exposure به طور مستقل موسیقی ساخت. و برای همین اثر توانست جایزه ی اسکار بهترین موسیقی اورجینال را بدست بیاورد.

یکی از با دوام ترین کار های زیمر تم شوی تلویزیونی Going for Gold است که در سال 1987 به همکاری Sandy McClelland  ساخته.وی در مصاحبه با bbc گفته بود :ساخت موسیقی going for gold برای او سرشار از لذت بوده است.این مسایل وجود دارد تا زمانی که شما حرفه ای نشده اید و من احساس میکنم بسیار خوش شانس بوده ام و خدا پردازنده خوش شانسیم بوده تا زمانی که به hollywood برسم.

در حین ساخت موسیقی فیلم the last samurai زیمر احساس کرد که اطلاعاتش از موسیقی ژاپن بسیار محدود است بنابراین شروع به تحقیقات گسترده ای از موسیقی ژاپن انجام داد اما هرچه بیشتر در این باره یاد میگرفت احساس میکرد کمتر میداند و سر انجام آنقدر این وضع ادامه یافت وقتی از او پرسیدند که چگونه موسیقی ژاپن را میشناسد شوکه شده بود.

یکی از نقاط عطف زندگی حرفه ای زیمر ساخت موسیقی مرد بارانی در سال 1988 به کارگردانی بری لوینسون بود. زایمر در مورد شخصیت ریموند در این فیلم نمی دانست کیست؟ کجاست؟ و چه احساسی دارد؟ پس موسیقی آن نباید به دنیای عادی تعلق می‌داشت و در نهایت موسیقی این فیلم نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد و خود فیلم در چهار رشته موفق به دریافت این جایزه شد.

در سال 1992 زیمر برای فراگیری سازهای کوبه ای به آفریقا سفر کرد. و به دلیل داشتن این دانش و مهارت استودیوی والت دیزنی برای ساخت انیمیشن شیر شاه از او دعوت بعمل آورد. این موسیقی برنده ی یک جایزه ی اسکار، یه جایزه ی گلدن گلوب و دو جایزه ی گرمی شده است. این موسیقی در سال 1998 برنده ی جایزه ی Tony Award شد و در آوریل سال 2012 به عنوان پرفروش ترین آلبوم تمام دوران شناخته شد.

بیشتر بخوانید : اریک ساتی جلوتر از زمان خود

استودیو و کسب کار

زیمر قبل از مهاجرت به ایالات متحده، دوران آغازینِ فعالیت خود را در لندن سپری کرد و از دستیاران استنلی مایرز بود. او مسئولیت بخش موسیقی کمپانی فیلم‌سازی دریم‌ورکس را بر عهده داشته و خود نیز مؤسس کمپانی «محصولات نظارت از راه دور» است که آهنگسازان دیگری نیز در این کمپانی مشغول فعالیت سینمایی هستند. وی همچنین در پروژه مستر کلاس به عنوان مدرس موسیقی متن، تدریس میکند.

 زیمر به شکل و ظاهر کار خود نیز اهمیت بسیاری می‌دهد. اتاق کنترل بزرگ او به جای اینکه شبیه به یک استودیوی خشک و خالی با در و دیوار چوبی باشد با پارچه و مبل های مخمل زرشکی آراسته شده است. مارک لوین که به مدت ۸ سال با هانس زیمر کار می‌کرد در مصاحبه ای در مورد زندگینامه هانس زیمر در مورد او می‌گوید که او بسیار سخت کوش است و با سرعت و تمرکز بسیاری کار می‌کند و او همچنین در مورد دلایل موفقیت زیمر چنین می‌گوید:

“در فیلم‌ها فرایندی به نام مکاشفه وجود دارد که در آن آهنگساز و کارگردان تصمیم می‌گیرند چه نوع موسیقی برای کجای فیلم مناسب است. هانس بهترین مکاشفه گری است که تا به حال دیده ام. او درک فوق العاده ی از این دارد که چه موسیقی برای این کار جواب می‌دهد.”

هانس زیمر

جایگاه هانس زیمر در دنیای موسیقی

آثار او به جهت تلفیق اصوات مدرن الکترونیکی با سازهای ارکستر سمفونیک قابل توجه است. زیمر برندهٔ چهار جایزه گرمی، دو جایزهٔ گلدن گلوب و یک جایزه اسکار است. نام او همچنین در فهرستی از نوابغ زندهٔ جهان که روزنامه دیلی تلگراف آن را منتشر کرده بود به چشم می‌خورَد. او همچنین به‌عنوان استاد در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به فعالیت است. هانس زیمر را یک نابغه ی موسیقی عصر مدرن می‌دانند. کسی که بدون اطلاعات کافی و دانشی کامل از موسیقی، دست به خلق آثار بسیاری زد. پشتکار هانس زیمر در شناخت موسیقی مناطق مختلف مثال نزدنی است. او میتواند برای فیلم‌ها و انیمیشن های آفریقایی، ژاپنی، خاورمیانه ای، سلتیک، سرخپوستی و … آهنگسازی کند. برای اینکه بتوانید از چنین قابلیتی برخوردار باشید وبسایت لایواستودیو24 را دنبال کنید.

مشاهده ویدئوی اجرای آهنگ “زمان” از فیلم Inception ساخته هانس زیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *