آموزش موسیقی

شناخت انواع افکت ها (بخش دوم)

در مقاله ی گذشته توضیح دادیم که افکت های صوتی عموما دو دسته ی کلی دارند؛ که یا بدون تغییر در ساختار صدا به آن رنگ می‌بخشند و یا با تغییر ، اضافه و یا کاستن فرکانس های مختلف رنگ صدا را تغییر می‌دهند. افکت های Reverb و Chorus را در مقاله ی گذشته توضیح دادیم و پارامترهای تعیین کننده شدت ترکیب افکت با صدای اصلی را بازگو کردیم. در این مقاله می‌خواهیم در مورد افکت Delay به شکل اختصاصی توضیحاتی را ارائه دهیم. برای دریافت مقاله های بیشتر در مورد شناخت انواع افکت ها، به بخش مقالات وبسایت لایو استودیو 24 مراجعه بفرمایید.

Delay

حتما بسیار شنیده اید که هنگامی‌یک شخص در کوهستان با صدای بلند صحبت کند، صدایش حالت اکو مانند پیدا میکند و منعکس می‌شود. اکو را به شکل های مختلف در بسیاری از موزیک ها، کنسرت ها و یا شاید در طبیعت ممکن است بشنوید. در دنیای موسیقی به این افکت صوتی Delay می‌گویند و علت نام گذاری، تاخیر در انعکاس / اکو صدا می‌باشد. استفاده از این افکت عموما برای سازهایی مانند گیتار الکتریک کاربرد دارد و به ندرت دیده می‌شود که برای ایجاد اکو در صدای خواننده در ترانه های پاپ و راک استفاده شود؛ برای سازهای الکترونیک و دیجیتال به خصوص گیتار الکتریک این افکت استفاده ی بسیاری می‌شود.

بیشتر بخوانید : شناخت انواع افکت ها بخش اول

در واقع اگر بخواهیم نحوه ی عملکرد افکت Delay را توضیح دهیم، افکت Delay قسمت مشخصی از ملودی نواخته شده را ضبط کرده و به شکل یک لوپ بازپخش می‌کند. تعداد دفعات بازپخش / اکو، تعیین مقدار ضبط و بازپخش، میزان ماندگاری بر اساس تعداد دفعات اکو، شدت ترکیب افکت با صدای اصلی و … همگی از پارامترهای تعیین کننده ی مقدار و شدت افکت می‌باشند. البته پارامترهای گفته شده به شکل عمومی‌برای افکت Delay وجود دارد؛ زیرا چندین مدل و حالت از این افکت وجود دارد که هرکدام به نحوی، تاثیر خود را بر روی صدا می‌گذارد. در ادامه این مقاله علاوه بر معرفی انواع Delay ها، پارامترهای تاثیر گذار بر هرکدام را نیز توضیح خواهیم داد. اما در ابتدا، پارامترهای عمومی‌برای این افکت را توضیح خواهیم داد.

Type/Mode : این پارامتر نوع و شکل افکت را مشخص می‌کند. در ادامه ی مقاله انواع افکت های Delay را خواهیم گفت.

Delay/Time :  فاصله ی زمانی بین تکرار بازپخش را مشخص می‌کند. این پارامتر عموما با واحد میلی ثانیه شمرده می‌شود و از بازه 1 میلی ثانیه تا 5000 میلی ثانیه می‌تواند متغیر باشد. در بسیاری از افکت هایی که به صورت دیجیتالی و هوشمند هستند، می‌توان این پارامتر را بر اساس میزان ضرب تمپو و کسر میزان مشخص و تنظیم کرد.

Feedback : این پارامتر تعیین میکند که پس از اولین اکو و بازپخش، چه مقدار تکرار بعد از آن داشته باشد. هرچه مقدار عددی این مولفه بیشتر باشد، تعداد دوره های تناوب بازپخش بیشتر خواهد بود. در بیشتر افکت هایی که برای گیتار الکتریک می‌باشند، مقدار عددی این پارامتر بر اساس درصد می‌باشد. هنگامی‌که feedback بر روی 100% قرار گیرد، بازپخش بی نهایت خواهد بود و تا هنگامی‌که تغییر در مقدار عددی این مولفه تغییر نکند صدا به شکل مداوم اکو پیدا خواهد کرد.

Mix : این پارامتر مشخص کننده ی حجم صدای بازپخش ها نسبت به ملودی اصلی نواخته شده می‌باشد. هرچه مقدار عددی Mix بیشتر باشد، حجم صدای بازپخش Delay بیشتر خواهد بود

Low/High Cut : در بسیاری از افکت های Delay که هوشمند هستند و قابلیت های زیادی دارند، شما می‌توانید تعیین کنید که پس از گذشت چند دوره ی تناوب، فرکانس های بم و یا فرکانس های زیر محو شوند و صرفا یکی از بازه های فرکانسی اکو پیدا کند.

Saturation : هر نت، ترکیبی از چندین فرکانس می‌باشد و این ترکیب فرکانس ها سبب می‌شود تا یک صدای واحد به اسم نت به گوش ما برسد. در افکت Delay پارامتر Saturation تعیین میکند که پس از چند دوره ی تناوب، بازه ی هارمونیک نت تغییر کند. این تغییر سبب می‌شود تا در افکت های دیجیتالی، صدای بازپخش صدای آنالوگ پیدا کند و طبیعی تر جلوه کند.

Modulation : همانطور که گفته شد، هر نت ترکیبی از چندین فرکانس می‌باشد. با تغییر مقدار عددی پارامتر modulation می‌توان مشخص کرد که پس از چند دوره ی تناوب تکرار شونده، جنس صدا و کوکِ نُت در حال تکرار تغییر کند. عموما این پارامتر در افکت های دیجیتالی و هوشمند دیده می‌شود.

Width : این پارامتر تعیین کننده ی گستره ی صوتی و حجم این افکت می‌باشد. در اصل مولفه ی Width باعث می‌شود تا صدای بازپخش شده حالت استریو پیدا کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ساز

مقادیر بالا و پارامترهای گفته شده برای افکت Delay تقریبا برای انواع اقسام افکت های Delay یکسان می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی مدل های متنوع و متفاوتی از این افکت به بازار به شکل فیزیکی و یا پلاگین برای انواع و اقسام DAW ارائه و عرضه شده است. بسیاری از Delay ها را با دیگر افکت های مُدولیشن ترکیب می‌کنند و به شدت برای انواع و اقسام فضاسازی ها مناسب می‌باشند. در ادامه ی این مقاله می‌خواهیم تعدادی از مدل های مختلف این افکت را برای شما معرفی کنیم.

Analog/Tape Delay : ابتدایی ترین و اولین افکت Delay ساخته شده که در قدیم برای ایجاد این جلوه ی صوتی، بخشی از صدایی که میخواستند اکو پیدا کند را بر روی یک نوار ضبط می‌کردند و در ادامه ی صدا در بازه ی زمانی مشخص با پارامترهای گفته شده، بر روی صدا اعمال می‌کردند. این افکت در ابتدای دهه 50 و 60 میلادی برای بسیاری از نوازنده های راک و پاپ مورد استفاده قرار میگرفت و یکی از محبوب ترین افکت های دنیا می‌باشد.

Looping Delay : با ظهور تکنولوژی کامپیوتر، بسیاری از مهندسین صدا توانستند با الهام گرفتن از Analog Delay بازه ی بیشتری از موسیقی را بازپخش کنند. این افکت بخاطر دیجیتال بودن ساختار و المان های تعیین کننده ی آن، بدون هیچ گونه تغییر در فرکانس و یا کوک ملودی، می‌تواند قطعه را اکو دهد.

Slapback Echo : در ابتدای دهه 50 و 60 توسط آرتیست های بزرگی مانند الویس پریسلی مورد استفاده قرار میگرفت. ماهیت این افکت بدین شکل است که با سرعتی نزدیک به 10 میلی ثانیه صدای گیتار و یا وکال را اکو می‌دهد و بازه ی عددی پارامترهای آن بسیار محدود می‌باشد. این افکت شبیه ساز انعکاس صدا در یک اتاق بزرگ می‌باشد.

Doubling Echo : مانند افکت Slapback Echo بوده اما با این تفاوت که میزان Feedback در این افکت، نهایت تا دو بار تکرار قابل تنظیم است. این افکت در آثار گروه Queen به وفور یافت می‌شود.

Modulated Delay : این افکت ترکیبی از افکت های مُدول مانند Chorus و Flanger و Phaser با افکت Delay می‌باشد. در این افکت دیجیتالی می‌توان تعیین کرد که بازپخش ملودی پس از چندبار تکرار از کوک خود کامل خارج شود و به شکل دیگری از ملودی تغییر یابد.

افکت های Delay بسیاری در بازار موجود است که می‌توان از هرکدام برای موسیقی و ملودی خود استفاده کرد. برای دریافت راهنمایی بیشتر برای شناخت انواع افکت صوتی، با کارشناسان مجموعه ی لایو استودیو 24 در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *