آموزش موسیقی

سبک های موسیقی مدرن

سبک های موسیقی مدرن

سبک های موسیقی مدرن تقریبا بعد از جنگ جهانی اول، از حالت اشرافی و اصطلاحا “هنر برای هنر” تبدیل به جنبشی شد تا برای تمامی‌اقشار جامعه قابل پذیرش باشد. از همین رو موسیقی به کافه ها، رستوران ها، کلاب های آواز و …  راه پیدا کرد. این تغییر ناگهانی سبب شد تا فُرم جدیدی از موسیقی شکل گیرد که امروزه به شکل عمومی‌آن را موسیقی پاپ می‌نامیم. از همان ابتدای دهه 30 قرن بیستم میلادی تا به امروز، سبک ها و ژانرهای مختلفی از موسیقی تولید شده که همگی برای ابراز احساسات اقشار مختلف جامعه تولید می‌شود. جدای از بحث بازاری بودن بسیاری از این قبیل موزیک ها، می‌خواهیم در این مقاله تعدادی از سبک های پرطرفدار را به شکلی خلاصه معرفی کنیم و علت و چرایی پیدایش هرکدام را شرح دهیم.

بیشتر بخوانید : تفاوت موسیقی پاپ با موسیقی کلاسیک

موسیقی عامه پسند

موسیقی پاپ را اصطلاحا با سازبندی اصلی درامز، گیتار کلاسیک / فلامنکو، گیتار باس، پیانو بوده و در کنار این سازها، بسته به ملیت و اقلیم از سازهای سنتی آن کشور نیز ممکن است استفاده شود. مخاطب اشعار سبک اصطلاحا پاپ در مورد عشق و عاشقی بوده و بیشتر به رابطه عاطفی می‌پردازد. بسته به متن ترانه، ممکن است موزیک های پاپ شاد و یا غمگین باشند. بسیاری از ترانه های پاپ صرفا برای استفاده در رقص و شادی در مجالس تولید می‌شوند. به همین دلیل عموما محتوای غنی و خوبی ندارند و دارای تاریخ مصرف زود گذر می‌باشند. بسیار کم پیش می‌آید موسیقی از این سبک ماندگار و جاودانه باشد اما موزیک هایی که در این فُرم تولید می‌شوند برای تمامی‌اقشار جامعه قابل شنیدن هستند. این فرم از موسیقی امروزی (اواخر قرن بیستم تا به امروز) تغییرات زیادی داشته و با سازبندی و تنظیم های متفاوت به جامعه ارائه شده است. از آثار ماندگار پاپ ایرانی میتوان به ترانه های “با تو از ابی”، “دل به تو دادم از دلکش و ویگن”، “گل یخ از کوروش یغمایی” و “دو پنجره از گوگوش” اشاره کرد.

رپ، هیپ هاپ و RnB

اواسط دهه 80 میلادی، جنبشی در موسیقی پاپ رخ داد و سبکی از موسیقی بوجود آمد که از حالت ابراز لطافت احساسات خارج شد و حالتی اعتراضی پیدا کرد. زادگاه اصلی رپ و هیپ هاپ آمریکاست ولی در اصل پیشینه ی موسیقی آفریقایی دارد. رپ در ابتدا اعتراض به نژادپرستی و تبعیض بین طبقات مختلف جامعه علی الخصوص تبعیض نژادی بین سفید پوستان و سیاه پوستان را بیان می‌کرد. اما پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی، به ابتذال کشیده شد و از فُرم اعتراض هنری خود فاصله گرفت. از زیرشاخه های این سبک می‌توان به هیپ هاپ و R&B اشاره کرد که مانند سبک اصطلاحا پاپ، مضمون عاشقانه دارند. از هنرمندان بزرگ این سبک می‌توان به 2puc (اولین رپر سیاهپوست) و Eminem (اولین رپر سفید پوست) اشاره کرد.

راک و متال

تقریبا از اواخر دهه 50 میلادی، استفاده از گیتار الکتریک در تمامی‌موزیک ها رواج پیدا کرد. آزمون و خطاهای بسیاری صورت گرفت و بخاطر الکترونیکی بودن سیستم و تجهیزات این ساز، اصوات و فرکانس های متفاوتی را میتوان با گیتار الکتریک تولید کرد. یکی از این اتفاقات، افزایش حجم ورودی صدا نسبت به خروجی صدا بود که اصطلاحا میزان Gain گیتار الکتریک از حالت عادی افزایش یافت و صدای این ساز نسبتا خشن و زمخت شد. این صدا به شکل عجیبی برای قشر خاصی لذت بخش بود و سبب شد تا سبک جدیدی به اسم راک بوجود آید. سازبندی در سبک راک عموما متشکل از یک نوازنده گیتار الکتریک، یک نوازنده گیتار بیس، یک نوازنده ی درامز و یک خواننده می‌باشد؛ اما برای ایجاد تنوع گاها از سینتی سایزر نیز برای فضا سازی استفاده می‌شود. قالب ترانه های راک اعتراض به وضعیت سیاسی و اقتصادی جامعه بوده و یا در مورد خودشناسی و دغدغه های درون فکری می‌باشد. ریشه این سبک از موسیقی بلوز می‌باشد و در واقع با نواختن قطعات بلوز در سرعت و میزان Gain بالا سبک راک بوجود آمد. از گروه های بنام راک می‌توان به Pink Floyd و Queen اشاره کرد.

سبک در واقع ترکیبی از سبک راک و موسیقی کلاسیک می‌باشد و نسبتا خشن ترین سبک موسیقی تلقی می‌گردد. اواسط دهه 70 میلادی با افزایش Gain در گیتار الکتریک، سنگین تر شدن صدای درامز و گیتار بیس، خشونت بیش از حد خواننده در ادای کلمات و نحوه ی خواندن این سبک از موسیقی را ایجاد کرد. ترانه های این سبک از موسیقی بشدت اعتراضی بوده و عموما افسار گسیخته می‌باشند. شدت اعتراض در این سبک از موسیقی به حدی بالا بوده که جدای از اعتراضات سیاسی و اقتصادی، بسیاری از اعتقادات و باورها را نیز زیر سوال می‌برد. با تنهاتر شدن انسان مدرن، این سبک از موسیقی نیز روز به روز خشن و خشن تر شده و از زیرمجموعه های بسیار زیادی تشکیل شده است. از گروه های بنام این سبک می‌توان به Metallica و Iron Maiden اشاره کرد.

فانک و فیوژن

از سبک های موسیقی مدرن، به موسیقی تلفیقی فیوژن می‌گویند. این تلفیق میتواند ترکیبی از ملودی های سنتی و فولک با سازهای مدرن باشد، می‌تواند ترکیبی از موسیقی جز و موسیقی فولک باشد. سبک فانک خود تلفیقی از موسیقی جز و بلوز می‌باشد و یکی از پرطرفدار ترین سبک ها در بین نوازنده ها مخصوصا نوازنده های گیتار بیس می‌باشد. حال می‌توان از ترکیب انواع و اقسام سبک ها (رپ و راک، پاپ و سنتی، فانک و سنتی، بلوز و متال و … ) تلفیق هایی انجام داد. اما به یاد داشته باشید که فیوژن و تلفیق دانش مخصوص به خود را نیاز دارد و تنها با ترکیب چند سبک با یکدیگر نمی‌توان اثری تلفیقی خلق کرد. از گروه های بنام که موسیقی فیوژن کار میکنند می‌توان به گروه “پالت” اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تلفیق در موسیقی ایرانی

موسیقی مینیمال

سبک های موسیقی مدرن، در اصل مینیمالیسم یک جنبش فکری است که در شاخه های هنری نیز تاثیر بسیاری گذاشته است. امروزه در بسیاری از فیلم ها، گالری های هنری و فضاهایی که مخصوص هنرمندان می‌باشد از موسیقی مینیمال استفاده می‌شود. ممکن است در یکی از المان های موسیقی، تفکر مینیمالیسم بکار رود؛ تنها استفاده از یک ساز با خط هارمونی ساده، یا استفاده (نهایتا) از سه ساز با خط ملودی تکراری و متناوب، استفاده از نهایتا دو یا سه آکورد برای انتقال حس و … از المان های کلی موسیقی مینیمال می‌باشد. هنرمندان بسیاری در این زمینه وجود دارند که از بین آنها می‌توان به Nils Frahm، Olafur Arnolds و Zbigniew Preisner اشاره کرد. تِم های بسیاری در سبک مینیمال عرضه شده که در ادامه ی مطلب به اختصار به آنها اشاره شده است.

موسیقی Lo-Fi : تمپوی پایین، سازبندی و تنظیم تماما الکترونیک و بسیار خلوت (متشکل از نهایتا 4 یا 5 ملودی)، خط آکورد تکراری با فضا سازی بسیار کم از مشخصه های موسیقی Lo-fi می‌باشد. این تِم جدید از موسیقی برای خلوت های دو یا چند نفره می‌باشد و عموما برای ایجاد یک فضای مثبت کاربرد دارد.

موزاک : به شکل کلی، وقتی آثار ماندگار پاپ ایرانی و خارجی را به شکلی ساده تنها با سه ساز پیانو یا کیبورد، گیتار کلاسیک و پرکاشن بدون حضور خواننده بنوازند موزاک ایجاد می‌شود. موزاک را در بسیاری از فست فودها، آسانسورها می‌توانید تشخیص دهید. این سبک از موسیقی نیز صرفا برای ایجاد یک فضای مناسب می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *