آموزش موسیقی

شناخت انواع افکت ها (بخش پنجم)

شناخت انواع افکت

افکت‌ها و جلوه های صوتی، همگی برای ایجاد رنگ و فضایی متفاوت در موزیک بکار می‌روند. بسیاری از اصواتی که به شکل خام هستند، با اضافه شدن افکت صوتی جلوه ای تازه پیدا می‌کنند و به مراتب موسیقی را برای شنونده و حتی نوازنده جذاب تر می‌کنند. در مقاله های پیشین در مورد تعدادی از افکت‌ها صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت دو افکت Vibrator و Tremolo را توضیح دهیم. بسیاری از مردم این دو افکت را با یکدیگر یکسان می دانند و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در بخش پنجم مقاله شناخت انواع افکت این دو افکت پر طرفدار را توضیح دهیم. برای دریافت مقاله های بیشتر، اینستاگرام مجموعه‌ی لایو استودیو 24 را دنبال کنید.

شناخت انواع افکت

Vibrator چیست

در مبحث شناخت انواع افکت با افکت ویبراتور آشنا شدیم. کلمه‌ی Vibrate به معنای لرزش می‌باشد. این لرزش می‌تواند بر روی صدا نیز اعمال گردد و یک فضای متفاوت از صدای خام ساز ایجاد کند. لرزش فرکانس صوتی بدین معناست که در فاصله‌ی زمانی بسیار کم، نت از کوک خارج شده و دوباره به جای اصلی خود بازگردد. هنگامی که گیتار، تار، سه تار، تنبور و سازهای زهی اینچنینی می‌نوازید، قطعا از تکنیک ویبراتو استفاده کرده اید و با نحوه‌ی تاثیر این افکت بر روی صدا آشنا هستید.

بیشتر بخوانید : شناخت انواع افکت بخش ششم

افکت Vibration دارای مولفه هایی است که با تغییر مقدار عددی هرکدام می‌توان میزان شدت و تنظیم این افکت را تعیین کند. نحوه‌ی عملکرد این افکت به شکلی است که خط اصلی فرکانس را در بازه های زمانی متناوب به کوک های بالاتر (حداکثر نیم پرده) منتقل می‌کند. این آهنگ تغییرات کوک و بازگشت به فرکانس اصلی در بازه‌ی زمانی بسیار کمی رخ می‌دهد و هرچه مقدار مولفه‌ی تناوب بیشتر باشد، سرعت رفت و برگشت به کوک اصلی سریعتر خواهد بود. در اصل بدون نیاز به استفاده از تکنیک ویبراسیون در سازهای مختلف، شما با استفاده و قرار دادن این افکت بر روی صدای اصلی می‌توانید Vibration  یا همان لرزش را بر روی صدای اصلی ملودی اعمال کنید.

افکت ویبراسیون دارای مولفه های Mix و Speed  و Depth می‌باشد:

شدت ترکیب افکت با صدای اصلی را Mix می‌نامند. مهم نیست که مقدار عددی Speed و Depth چقدر باشد؛ با افزایش مقدار عددی این پارامتر، شدت ترکیب افکت با صدای اصلی بیشتر خواهد بود. مولفه‌ی Speed در اصل سرعت آهنگ تغییرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم نیست که میزان Depth و Mix چقدر باشد؛ هرچه مقدار عددی این مولفه بیشتر باشد، سرعت لرزشی که بر روی صدای اصلی قرار میگیرد بیشتر خواهد بود و گویی بر روی دسته‌ی ساز با سرعت بیشتری سیم را میلرزانیم. مولفه‌ی Depth شدت و میزان تغییر از کوک اصلی به نُتی که میخواهیم ویبراسیون تا آنجا انجام شود می‌گویند. این مقدار از 1 سنت تا 100 سنت قابل تغییر است. سنت چیست؟ به فواصل بسیار کوچک بین هر نت سنت می‌گویند. در اصل “سنت” واحد کوچک تر و دقیق تر از “پرده” می‌باشد. فاصله‌ی بین یک نت تا نیم پرده‌ی نت بعدی برابر با 100 سنت خواهد بود. پس هرچه مقدار عددی مولفه‌ی Depth بیشتر باشد میزان تغییرات کوک در این افکت بیشتر خواهد بود.

شناخت انواع افکت

Tremolo چیست

افکت Tremolo یکی از پر استفاده ترین افکت های صوتی می‌باشد. آهنگ معروف Bang Bang از Nancy Sinatra که تنها با یک گیتار الکتریک نواخته شده، دارای این افکت می‌باشد. بسیاری از مردم افکت Tremolo و Vibration را به اشتباه یکی می‌دانند در صورتیکه نحوه‌ی عملکرد این دو افکت کاملا مجزا از یکدیگر می‌باشد.

در افکت Tremolo میزان حجم صدای یک خط فرکانسی را در بازه های زمانی مشخص کم و زیاد می‌کنند. در اصل در افکت ترمولو تغییری بر روی کوک و مقدار عددی فرکانس ایجاد نمی شود و تنها در بازه های زمانی مشخص، حجم صدای ملودی کم یا قطع و زیاد می‌شود. افکت Tremolo دارای مولفه هایی است که با تغییر مقدار عددی هرکدام می‌توان میزان شدت و تنظیم این افکت را تعیین کند. نحوه‌ی عملکرد این افکت به شکلی است که خط اصلی فرکانس را در بازه های زمانی متناوب به شکل منقطع صدای ملودی ¼ و یا کاملا قطع می‌شود.این آهنگ تغییرات حجم صدا و بازگشت به فرکانس اصلی در بازه‌ی زمانی بسیار کمی رخ می‌دهد و هرچه مقدار مولفه‌ی تناوب بیشتر باشد، سرعت رفت و برگشت به حجم صدای اصلی سریعتر خواهد بود. افکت ترمولو دارای مولفه های Mix و Speed  و Depth می‌باشد:

شدت ترکیب افکت با صدای اصلی را Mix می‌نامند. مهم نیست که مقدار عددی Speed و Depth چقدر باشد؛ با افزایش مقدار عددی این پارامتر، شدت ترکیب افکت با صدای اصلی بیشتر خواهد بود. مولفه‌ی Speed در اصل سرعت آهنگ تغییرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم نیست که میزان Depth و Mix چقدر باشد؛ هرچه مقدار عددی این مولفه بیشتر باشد، سرعت قطع و وصل صدا و یا تغییر حجم صدا که بر روی صدای اصلی قرار میگیرد بیشتر خواهد بود. مولفه‌ی Depth شدت و میزان تغییر حجم صدا در دوره‌ی تناوب نسبت به صدای اصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچه مقدار عددی Depth بیشتر باشد، حجم صدایی که در دوره های متناوب از صدای اصلی کاسته می‌شود بیشتر خواهد بود. مقدار عددی این مولفه می‌تواند تا حدی کاهش داد که فرکانس اصلی در دوره تناوب به کل قطع شود.

شناخت انواع افکت را مشاهده می کنید. هر دو افکتی که در بالا توضیح داده شد، بسیار پرکاربرد هستند و می‌توان از هرکدام با توجه به شرایط مختلف، استفاده کرد. افکت ترمولو بیشتر در آهنگ‌ها و موزیک های قدیمی کاربرد دارد و افکت ویبراسیون، برای ملودی هایی که سرعت پایین (تمپوی پایین) دارند. بهترین میزان سرعتی که می‌توان برای این افکت‌ها در نظر گرفت، تنظیم آن با تمپوی اصلی آهنگ می‌باشد. برای دریافت مشاوره بیشتر در مورد افکت های مختلف می‌توانید با کارشناسان مجموعه‌ی لایو استودیو در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *