آموزش موسیقی

چگونه موزیسین بهتری شویم؟

چگونه-موزیسین-بهتری-شویم

اگر هنرجوی موسیقی هستید و قصد دارید که پیشرفت کنید، نیاز است تا در طول آموختن موسیقی اطلاعاتی را جدای از کلاس جمع آوری کنید. علاوه بر این، باید تمرین هایی جدای از کلاس نیز انجام دهید. در این مقاله تلاش میکنیم تا شما را برای آموزش موسیقی بیشتر راهنمایی کنیم. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان مجموعه ی لایو استودیو 24 در ارتباط باشید. حال سوال اصلی : چگونه موزیسین بهتری شویم؟

خواندن تئوری موسیقی

بسیاری از اساتید موسیقی، صرفا برای رفع نیاز هنرجو کمی‌تا قسمتی از تئوری موسیقی را آموزش می‌دهند. اگر به دنبال پیشرفت هستید باید جداگانه مطالعات خود را تکمیل کنید. یکی از بهترین منابع برای یادگیری بیشتر، کتاب تئوری موسیقی به قلم استاد پورتراب می‌باشد. استاد کمال پورتراب در این کتاب از ابتدایی ترین توضیحات مانند شناخت نت ها و خطوط حامل نت، تا آکوردشناسی و هارمونی مقدماتی را به بهترین شکل توضیح داده است. اگر دانشجوی موسیقی هستید، حتما با این کتاب آشنایی دارید. پیشنهاد میکنیم حتما برای اطلاعات بیشتر این کتاب را مطالعه کنید. اگر قصد دارید پس از آموختن نوازندگی مسیر آهنگسازی را دنبال کنید، پس از مطالعه ی کتاب ذکر شده حتما کتب هارمونی، موتیف شناسی، فُرم و تاریخ موسیقی را مطالعه کنید. سه کتاب ذکر شده به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر اساس قواعد موسیقی کلاسیک، آثاری که مد نظر دارید را خلق کنید.

کتاب های بسیاری در زمینه ی تئوری و هارمونی موسیقی در بازار وجود دارد. پیشنهاد میکنیم حتما با استاد خود مشورت کنید و یا برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان مجموعه ی لایو استودیو 24 در تماس باشید

تمرین مداوم

قطعا مشاهده کرده اید که بسیاری از نوازنده ها، در مسیر یادگیری و آموزش ساز خود را رها کرده و از نوازندگی ناامید می‌شوند. علت این نا امیدی تمرین نکردن و نرسیدن به سرعت و تکنیک دلخواه می‌باشد. این هدف تنها با تمرین مداوم محقق خواهد شد و این تمرین ها را باید تا روزی که نوازندگی می‌کنید انجام دهید. ماهیچه های بدن در طول زمان بر اثر تمرین نکردن قدرت خود را از دست می‌دهند و ممکن است سرعت و ظرافت در نوازندگی تان به مرور از بین برود. پس حتما در نظر داشته باشید که روزانه تمرینات خود را (حتی نیم ساعت) انجام دهید. این امر سبب می‌شود تا حافظه ی ماهیچه ای در طول زمان حفظ شود. برنامه ریزی برای تمرین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما با استاد خود برنامه ریزی تمرینات خود را انجام دهید

بیشتر بخوانید : اصول تمرین کردن ساز

متدهای مختلف

موسیقی روزانه در حال پیشرفت می‌باشد و اگر اهل تحقیق باشید، در یوتیوب و اینستاگرام نوازنده های بسیاری را مشاهده می‌کنید که با خلاقیت و ترکیب سبک های مختلف نوازندگی و آواز خوانی خود را به اشتراک می‌گذارند. شما هم می‌توانید! کافیست از چهارچوب متد آموزشی خود خارج شوید و متد های دیگری که مخصوص ساز شما تهیه شده را هم امتحان کنید. در مرحله ی بعدی می‌توانید از تکنیک دیگر سازها نیز استفاده کنید. به عنوان مثال اگر نوازنده ی سه تار هستید می‌توانید تکنیک های گیتار مانند تپینگ و اسلاید را بر روی دسته ی ساز انجام دهید. این مثال ساده می‌تواند کمک شایانی به نوازندگی و پیشرفت در مسیر موسیقی شود. زیرا ملودی های کلیشه ای و ساده را می‌توان با تکنیک های مختلف و متفاوت شکیل و زیبا نمود. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید می‌توانید از پکیج های آموزشی در لایو استودیو 24 استفاده کنید.

گروه نوازی

یکی از بهترین روش ها برای اینکه میزان تسلط خود را در نوازندگی بالا ببرید، نوازندگی با گروه های مختلف می‌باشد. دو نوازی، کوارتت، بداهه نوازی و … کمک می‌کند تا هم قدرت نوازندگی خود را بسنجید هم بتوانید در میزان خلاقیت خود را بالا ببرید. در نظر داشته باشید که گروه نوازی و یا اصطلاح جمینگ بسیاری از نوازنده های بزرگ را تربیت کرده است. پس حتما هنگامی‌که حس کردید به درجه ای از نوازندگی رسیدید که میتوانید آوازخوانی و یا نوازندگی در گروه را انجام دهید، حتما به دنبال گروه هایی که به دنبال نوازنده هستند بگردید.

تعدد ساز

یک نوازنده زمانی میتواند بر روی ساز خود به شکل کلی تسلط داشته باشد که با سازهای مختلف در سطوح کیفی مختلف نوازندگی کند. به عنوان مثال یک نوازنده ی سه تار برای اینکه بتواند در هر شرایطی ساز بزند، باید با الگوهای مختلف سه تار (الگوی هاشمی، الگوی حاج طاهر، الگوی کمالیان) در سایزهای مختلف نوازندگی کرده باشد. اگر از نظر مالی می‌توانید هزینه کنید، تلاش کنید چندین ساز را داشته باشید و با هرکدام تمامی‌تمرینات و نوازندگی های خود را انجام دهید. این امر باعث می‌شود ماهیچه های شما برای نوازندگی همیشه آماده باشد. برای خرید ساز می‌توانید به وبسایت سازباز مراجعه کنید.

بروز باشید

مهم نیست نوازنده و هنرجوی چه سازی هستید. همیشه جدیدترین موزیک هایی که مخصوص ساز شما می‌باشد را گوش دهید. ملودی ها و ریتم هایی که با ساز شما نواخته می‌شود را تحلیل و بررسی کنید. این امر باعث می‌شود در طول زمان گوش شما تقویت شود و بتوانید ملودی های مختلف را تنها با شنیدن تشخیص دهید. البته بروز بودن موزیک هایی که گوش میدهید نیز به شما کمک می‌کند تا بفهمید ساز و سبک مورد علاقه ی شما در چه مسیری قرار گرفته است. در نتیجه می‌توانید قطعاتی را خلق کنید تا مورد پسند طرفداران و شنوندگان و مخاطبان سبک شما باشد.

نکاتی که در بالا ذکر شد، تجارب نوازندگان بسیاری است که به شکل چکیده و خلاصه برای شما گردآوری شده است. اگر در مورد نحوه ی تمرین ساز سوالی داشتید با کارشناسان مجموعه ی لایو استودیو 24 و سازباز در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *