آموزش موسیقی

تاثیر موسیقی در زندگی

تاثیر موسیقی در زندگی

هرگاه که صحبت از آموزش موسیقی می‌شود، یکی از سوالاتی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود این است که یادگیری موسیقی چه منفعتی برای انسان دارد؟ درست است که با توجه به شرایط فعلی بسیاری از مردم در زمینه ی یادگیری و آموزش موسیقی دچار تردید شوند و ترجیح دهند که در رشته‌های دیگری سرمایه گذاری کنند. اما جالب است بدانید که تاثیر موسیقی بر ذهن و روان انسان بیش از آن چیزی است که هزینه ی مالی برای آموزشش پرداخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم تاثیر موسیقی در زندگی روزمره را با یکدیگر بررسی کنیم و در نهایت ببینیم که چقدر میتوان راحت تر در طول روز با مسائل مختلف کنار آمد.

بیشتر بخوانید : آموزش موسیقی کودکان

یادگیری موسیقی برای سلامتی

پخش موزیک ،فشار خون شما را کاهش می‌دهد و باعث کاهش سطح استرس و اضطراب می‌شود با این حال، حتی پاسخ ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و شما را نسبت به ویروس‌ها مقاوم تر می‌کند.مهمتر از همه، ما می‌توانیم حتی در سن بالا، از پخش موسیقی لذت ببریم و این یک فعالیت اجتماعی است که ذهن ما را فعال می‌کند این امر ،مخصوصا در حفاظت از بیماری‌های مرتبط با ذهن، مانند؛ بیماری آلزایمر و زوال عقل بسیار مهم است.

تقویت ارتباطات میان نیمکره‌های راست و چپ مغز

نوازنده‌ها از بافت سپید بیشتری در جسم پینه ای مغز خود (مجموعه ای از ارتباطات عصبی که نیمکره‌های مغز را به هم پیوند می‌دهند) برخوردارند، یعنی ارتباط میان نیم کره ی خلاق سمت راست و نیمکره ی تحلیل گر سمت چپ در آن‌ها قوی تر است. این مسأله مزیت‌های زیادی دارد، مثل سریع تر شدن برقراری ارتباط در مغز و خلاقانه تر شدن مهارت‌های حل مسئله. با این حال، همه ی نوازنده‌ها از توانایی‌های شناختی یکسانی برخورداری نیستند و دو عامل سن و میزان نوازندگی در این مسأله تأثیر گذار است. هر چه تمرین ساز زدن بیشتر و سن شروع یادگیری آن کمتر باشد، افراد از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند.

بیشتر بخوانید : روش‌های آموزش آواز

تقویت فرآیند تکلم

نواختن ساز نه تنها به مغز در پردازش آواهای موسیقایی کمک می‌کند بلکه در پردازش آواهای صامت و مصوت در کلام هم نقش دارد. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۸ در آمریکا مشاهده شد کودکانی که پیانو می‌نواختند به میزان چشمگیری در تشخیص کلماتی که تنها در یک حرف صامت متفاوت بودند عملکرد بهتری داشتند. این پژوهشگران معتقدند نواختن پیانو حتی بیشتر از مطالعه ی اضافی در تشخیص صداها تأثیر دارد.

نظم و صبر

آموزش موسیقی مانند ورزش نیاز به یک برنامه تمرینی منظم دارد. ریتم و ساختار موسیقی بر پایه نظم است و زمانی که در حال انجام تمرین‌های موسیقی هستید در یک چارچوب منظم قرار می‌گیرد. اختصاص دادن یک زمان مشخص برای تمرین موسیقی به برنامه روزانه و هماهنگی ذهن و بدن با ساختار ریتمیک و منظم موسیقی در حین تمرین، باعث عادت دادن شما به نظم و هماهنگی در سایر کارهایتان نیز می‌شود و ساختار زندگی شما نیز مانند موسیقی منظم و ریتمیک می‌شود. یادگیری موسیقی نیاز به صبر و تمرین با حوصله دارد. پس از مدتی تمرین و صبر متوجه پیشرفت خود در موسیقی می‌شوید. همانطور که خیلی از مسائل زندگی نیز برای به ثمر رسیدن و اوج گرفتن نیاز به صبر کردن دارد. قرار گرفتن در فضای موسیقی و تلاش صبورانه ای که برای کسب مهارت در موسیقی صرف می‌کنید، صبر و تحمل را برای رسیدن به اهداف در زندگی به شما می‌آموزد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتب آموزشی پیانو

تسکین دهنده شگفت انگیز استرس

همه ما زندگی پر مشغله داریم، و زمانی وجود خواهد داشت که احساس میکنیم سرمان از همه اتفاقات پر شده است ،پاسخ معمول به این، (حداقل از آنچه من می‌بینم) ،این است که بنوشیم یا سیگار بکشیم ، رفتن به یک جلسه متراکم و رها کردن دستگاه خود چطور است؟ این یک راه شگفت انگیز است که ذهنتان را از همه چیز جدا کند. این ،به سلامت شما آسیب نمی رساند، به شما اجازه می‌دهد تا نا امیدی‌های خود را آزاد کنید، هیچ هزینه ای ندارد، و شما احتمالا یک تعداد از دوستان نوازنده نزدیک به دست خواهید آورد.

افزایش اعتماد به نفس

یادگیری موسیقی و نواختن آن در برابر گروه همسالان و ارائه مهارتی منحصر به فرد و همچنین مواجهه با انتقادات و پذیرفتن آنها و تلاش برای رفع اشکالات، تاثیر شگفت انگیزی در افزایش اعتماد به نفس هر نوازنده‌ای خواهد داشت. مهارت نواختن در برابر دیگران به راحتی می‌تواند تبدیل به مهارت سخنرانی و شرکت در مباحث گروهی شود و با افزایش هرچه بیشتر مهارت موسیقی، کودک تبدیل به فردی با مهارتی منحصر به فرد در گروه همسالان خود می‌شود و این امر می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس او داشته باشد.

تاثیر موسیقی در زندگی

بیشتر بخوانید : یادگیری موسیقی در دوران کرونا

تاثیر موسیقی در زندگی به عنوان سرگرمی

نواختن موسیقی سرگرم کننده است ، یادگیری آن می‌تواند در حقیقت آزار دهنده باشد، اما یادگیری چیزهای جدید هرگز آسان نیست.هنگامی که شما به یک سطحی می‌رسید که می‌نوازد، این عالی است با حس موفقیت شروع می‌شود، و هنگامی که شما برای دیگران می‌نوازین، اعتماد به نفس پیدا میکنید. هنگامی که با بقیه می‌نوازد لذت کامل می‌شود این یک اعتیاد سالم با عمل سرگرم کننده است و قول می‌دهم که از تصمیم گیری برای شروع یادگیری موسیقی پشیمان نمی شوید. ما به دوستداران موسیقی، مانند شما توانایی ایجاد موسیقی زیبا را آموزش می‌دهیم .

تقویت سلامت روانی

طبق تحقیقات نوازندگان در مقایسه با دیگران کمتر مستعد پرخاشگری، افسردگی و خشم هستند. از قرار معلوم موسیقی به آن‌ها کمک می‌کند کنترل عاطفی و تمرکز بیشتری داشته باشند. طی تحقیقی بر روی اسکن مغزی افراد ۶ تا ۱۸ ساله مشاهده شد مغز کسانی که ساز می‌زدند عملکرد بهتری در تنظیم احساسات و سطح اضطراب و توانایی تمرکز داشت. در پژوهش دیگری معلوم شد نواختن موسیقی به کاهش اضطراب هم کمک می‌کند. به عبارت دیگر، علائم فیزیکی و روانی ناشی از اضطراب مثل زخم معده، سردرد، فشار خون بالا و ضعف سیستم ایمنی بدن، در نوازندگان کمتر دیده می‌شود.

تاثیر موسیقی در زندگی

 

بیشتر بخوانید : 10 نمونه از بهترین سازهای موسیقی برای مبتدیان

بهبود مهارت‌های حرکتی

نواختن ساز نیازمند هماهنگی دست ها، چشم‌ها و گوش‌ها است. کسانی که در سنین کم نوازندگی را شروع میکنند، تقویت مهارت‌های حرکتی موسیقایی آن‌ها در بخش‌های دیگر زندگی شان هم تأثیر گذار خواهد بود. طی تحقیقی در کانادا مشاهده شد کودکانی که پیش از ۷ سالگی شروع به آموختن موسیقی کرده بودند در مقایسه با کودکانی که نواختن ساز را دیرتر شروع کرده بودند، عملکرد بهتری در انجام یک مهارت حرکتی غیر موسیقایی داشتند. این عملکرد بهتر در اسکن مغزی آن‌ها هم مشاهده شد، به طوری که اسکن‌ها حاکی از قوی تر بودن ارتباطات عصبی در نواحی حرکتی ای بود که به تجسم کردن و انجام حرکات فیزیکی کمک می‌کنند.

کاهش سرعت روند پیری مغز

تاثیرات موسیقی در پردازش کلام و حافظه تا سنین کهنسالی به قوت خود باقی می‌ماند، حتی اگر بعد از دوران کودکی آموختن ساز را رها کرده باشید. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۵ در کانادا معلوم شد افراد سالخورده ای که در دوران جوانی نواختن ساز را یاد گرفته بودند در مقایسه با کسانی که آموزش ندیده بودند، سرعت تشخیص کلام در آن‌ها به میزان ۲۰ درصد بیشتر بود. در تحقیق دیگری افراد سالخورده ای که به مدت ۱۰ سال آموزش موسیقی دیده بودند در مقایسه با گروه دیگر که هرگز آموزشی ندیده بودند، اطلاعات حسی بیشتری مثل داده‌های شنیداری، تصویری و لامسه ای را به خاطر می‌سپردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *