آموزش موسیقی

معرفی انواع کتاب آموزشی پیانو

پیانو در بسیاری از آموزشگاه ها، مراکز موسیقی و دانشگاه‌ها به عنوان ساز مرجع محسوب می‌شود. بسیاری از واحدهای دانشگاهی نیز بر اساس پیانو تدریس می‌شوند و به همین منظور لازم است که اگر قصد یادگیری و آموزش این ساز را دارید، از متدها و روش های آموزشی اصولی برای این ساز استفاده کنید. کتب و روش های بسیاری تدریس برای این ساز وجود دارد و به خاطر گسترده بودن پیانو، هریک از روش های تدریس مختص به بخش کوچکی از پیانو می‌باشد. تعدادی از متدها صرفا برای هماهنگی دو دست تدریس می‌شوند، بسیاری از متدها برای شناخت کلاویه‌ها و نوازندگی تدریس می‌شوند و … به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم دسته بندی انواع کتاب آموزشی پیانو را برای شما بازگو کنیم. همچنین به معرفی کتاب هایی می‌پردازیم که توسط بسیاری از اساتید آموزشگاهی و دانشگاهی مورد تایید بوده و از هنرجویان مبتدی تا پیشرفته، باید با این کتاب‌ها سروکار داشته باشند. برای دریافت مشاوره رایگان بابت آموزش پیانو با کارشناسان مجموعه ی لایو استودیو 24 تماس بگیرید.

 عموما دسته بندی کتب آموزشی موسیقی مخصوصا ساز پیانو به شکل زیر صورت میگیرد:

  • کودکان
  • مبتدی / متوسط / پیشرفته
  • بزرگسالان
  • گرم کردن دست ها
  • کتب مخصوص اساتید و مربیان
  • کتب نوازندگی قطعه و ملودی

بر اساس دسته بندی های صورت گرفته باید در نظر داشت که کتابی که تهیه می‌کنید، مخصوص چه رده ی سنی بوده و برای چه سطحی از نوازندگی مورد استفاده قرار میگیرد. درون مایه ی کتاب باید بر اساس 4 المان مورد بررسی قرار گیرد:

  • سطح دوره (مبتدی – متوسط – پیشرفته)
  • رده ی سنی (کودکان – بزرگسالان)
  • تکنیک‌ها (تمرکز بر روی دستان)
  • محتوا (گرم کردن و قطعه نوازی)

به همین منظور کتاب هایی هستند که از مبتدی تا پیشرفته در دسترس هستند و به وفوور توسط اساتید موسیقی برای آموزش پیشنهاد می‌شوند. در ادامه تعدادی از این کتب را برای شما بررسی میکنیم.

کتاب آموزشی هانون

یکی از شناخته شده ترین کتب آموزشی پیانو می‌باشد و از مبتدی تا دوره ی متوسط توسط بسیاری از اساتید مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنچه که شما با خریداری این کتاب می‌آموزید، برطرف کردن مشکلات عدیده‌ای‌ است که هر نوازنده پیانویی ممکن است به هنگام نواختن با آن روبه‌رو شود و نیاز به تقویت فردی دارد؛ مانند قوی نمودن انگشتان چهارم و پنجم، تریل‌های چهارگانه و سه‌گانه که هریک به تنهایی می‌توانند نقش مهمی در بهبود نوازندگی شما داشته باشند. در این کتاب ابتدا با روش های مختلف نواختن ملودی آشنا می‌شوید و در انتها با نواختن آرپژها، دست های شما روان می‌شود.

معرفی انواع کتاب آموزشی پیانو

کتاب آموزشی بیر

یکی از بهترین کتاب های آموزش پیانو است که یک گزینه ایده‌آل برای افراد مبتدی به شمار می‌رود، این کتاب توسط فردیناند بیر نوشته شده است و منصور پرویزی آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. یکی از تمریناتی که در این کتاب نهادینه شده است، تقویت انگشتان دست است که نواختن قطعات پیچیده را برای شما آسان‌تر می‌کند؛ نحوه نشستن پشت پیانو، فرم قرارگیری دست‌ها و در حالت کلی استایل صحیح نوازندگی یکی از مواردی است که در این کتاب به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کتاب بیر تمرین های دونوازی برای شاگرد و استاد قرار داده شده است که هنرجو با استفاده از این تمرینات می‌تواند مهارت نوازندگی خود را تقویت کند و به صورت گام به گام نکات اصولی را فرا بگیرد.

معرفی انواع کتاب آموزشی پیانو

کتاب آموزشی چرنی

قطعا چرنی را یکی از بهترین مدرسین پیانو در تمامی دوران موسیقی کلاسیک می‌دانند. او شاگردان و بسیاری را تربیت کرد و به عنوان یک مربی پیانو، در اروپا زبانزد بسیاری از عموم مردم قرار می‌گرفت. در سال 1791 در شهر وین به دنیا آمد و فراگیری پیانو را از بدو کودکی نزد پدرش آغاز کرد و از طریق یکی از آشنایان پدرش که ونزل کرومبولتز ویولونیست نام داشت، به لودویگ فون بتهون معرفی شد؛ چرنی یکی از شاگردان مورد علاقه لودویگ فون بتهون بود و خود نیز مربی موسیقی فرانتس لیست و هنرمندان مشهور بسیاری بوده است. چرنی نوازنده‌ای فعال و پر کار بود و آثار فراوانی در انواع موسیقی تصنیف کرده است؛ همچنین وی کتابی تحت عنوان طرح جامع تاریخ موسیقی منتشر کرده است؛ به طوری که تا امروز بیش از هزار نسخه از آن به فروش رسیده است؛ از بین کتاب‌های چرنی، اتود هایش شهرت بیشتری یافته‌اند. 2 کتاب پرطرفدار از این پیانیست در بازار ایران وجود دارد که جلد اولش به نام روش علمی برای مبتدیان در ساز پیانو شماره 599  مناسب مبتدیانی است که به تازگی تصمیم به فراگیری پیانو گرفته‌اند و جلد دومش به نام پیانیست جوان شماره 823 برای سطوح حرفه‌ای و پیشرفته طراحی شده است.

کتاب 40 قطعه ی برگزیده مخصوص پیانو

کتاب 40 قطعه ی برگزیده مخصوص پیانو ، تالیف استاد ناصر جهان آرای به زبان فارسی می‌باشد. این کتاب تا کنون هشت بار تجدید چاپ داشته است. در این کتاب یک مجموعه از قطعات پاپ و کلاسیک، از ساده به دشوار آموزش داده می‌شود. همچنین علائم و نشانه‌ها در این کتاب واضح و صریح بیان شده، به طوریکه هنرجو به راحتی می‌تواند تئوری موسیقی را درک کند. به همین دلیل استفاده از این کتاب برای هنرجویان از سطح مبتدی تا پیشرفته پیشنهاد می‌شود.

کتاب های آموزشی باخ

باخ را قطعا یکی از تاثیرگذار ترین آهنگسازان دوره ی باروک و موسیقی کلاسیک می‌دانند. قطعات او که بیشتر برای ارگ کلیسایی و هارپسیکورد تنظیم شده اند، به عنوان مشق برای پیانو نیز استفاده می‌شود. عموما قطعات باخ پیشرفته هستند و برای نوازندگانی که می‌خواهند قدرت و سرعت خود را افزایش دهند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان سخن آخر، در نظر داشته باشید که از نواختن هیچ کتابی دریغ نکنید و تلاش کنید در طول زمان متدهای آموزشی مختلف را تمرین کنید. برای خرید هر یک از کتاب های آموزشی پیانو می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و برای دریافت دوره های آموزشی آنلاین پیانو، به وبسایت لایو استودیو 24 مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *